COMMUNITY

Top 5 saker du behöver veta när du köper en elscooter

Elscootrar är ett nytt smidigt, bekvämt, kostnadseffektivt och miljövänligt sätt att ta sig runt i den nya rörliga staden. Elsparkcyklarna blir allt mer populära och miljontals människor kör varje dag över hela världen.
An Eltra 67 electric scooter a summerday included in the summercampaign
An Eltra 67 electric scooter a summerday included in the summercampaign

Hur ska du göra för att hitta rätt elsparkcykel till dig? Många av elsparkcyklar ser väldigt lika ut och ibland delas produktionslina mellan olika varumärken. Lika skillnader i utseende behöver inte betyda att prestanda och bekvämligheten på elsparkcykeln är densamma. Små skillnader kan göra en elsparkcykel top-klass eller vara väldigt frustrerande.

Oroa dig inte, vi har samlat de fem viktigaste punkterna att tänka på så att du kan njuta så mycket som det bara går av din elscooter.

1. ELSCOOTER BEHÖVER TILLRÄCKLIG KRAFT FÖR ATT TA SIG UPP I EN BACKE
Elscooter driver med hjälp av en elmotor som troligtvis sitter integrerad i hjulet (hub-motor). Men för att minska kostnaderna använder vissa tillverkare motorer som är väldigt små. När en elsparkcykels motor är så liten (mellan 150W-300W) så blir det för tungt för att driva en vuxen person på 65kg+, vilket innebär att du måste gå av och hjälpa till genom att sparka. Det kan även slita på en sån liten motor för att den behöver överprestera.

För att se till att du alltid har tillräckligt med kraft, leta efter en elscooter med minst en 350W motor, eller helst 500W om möjligheten finns. Och kontrollera att denna siffra hänvisar till elscooterns nominella effekt, inte dess maximala.
2. DE FLESTA ELSCOOTRAR TÅLS INTE ATT KÖRA I REGN
De flesta elscootrar är konstruerade för länder där det är mycket sol och sällan regnar. Vissa elsparkcyklar kan även ha interaktionssystem som upptäcker om din elscooter har använts i våta förhållande, och därmed ogiltigförklara din garanti även om produkten inte skadats.

Så om du vill undvika att stanna hemma eller betala för taxi när det regnar så är det bra att välja en elsparkcykel som har en hög vattentäthet; en så kallad "IP"- klassificering. Den beskriver täthet för föremål och vatten på produkter.

En IP-klassificering består av två siffror (ex. IP54) där den första siffran beskriver tätheten för fasta föremål med ett värde mellan noll och sex (0-6). Den andra siffran beskriver tätheten för vätskor med ett värde mellan noll och nio (0-9).

Bor du i Norden så ska du sikta på på att ha en IP-klass som är minst IP65. Har du möjligheten att ha högre desto bättre.

Se Eltra 67 med IP67 här.

OBS: Undvik elsparkcyklar med IP54 för att säkra mot regn.

Ju högre märkning desto bättre och gör det tydligt att elscootern tåls att vara i vatten. Hittar du ingen märkning på den elscootern du söker på så kan det beskrivas exempelvis som "stänktålig" - vilket innebär att den inte är vattentät och troligtvis IP54.
3. ALLA BROMSAR ÄR INTE LIKADANA
Varje elsparkcykel med bra säkerhet bör har två bromsar – en på framhjulet och en på bakhjulet. Det är också vanligt att elscooter kompletterar den mekaniska bromsen med en elektronisk broms, liknande motorbroms.

Den mekaniska bromsen är mer kraftull, därav är det bra ha broms fram för att minska stoppsträckan vilket i sin tur leder till att säkerheten bli bättre. Den elektroniska bromsen fungerar oftast som ett komplement och aktiveras när du använder den mekaniska bromsen, den bromsar då motorn och gör att du inte kan fortsätta accelerera.

Det finns två typer av mekanisk broms - trumbroms och skivbromsar. Båda har sina fördelar, men nedan beskriver vi viktig skillnad.
Skivbromsar nyper bromsskivan med två bromsbelägg som ofta slits snabbt. Bromsbeläggen är små och elsparkcyklar kan komma upp i hög hastighet och mycket lastvikt vilket gör att de slits. Skivbromsar är också oftast öppna i konstruktionen, vilket gör att de lätt släpper in smuts och grus och regelbundet underhåll krävs.

Trumbromsar har lite sämre prestanda än skivbromsar men håller längre och blir därav mer ekonomiskt. Bromsen är täckt och håller smuts borta vilket gör att det kräver lågt till nästan inget underhåll.
4. VISSA ELSCOOTRAR ÄR KONSTRUERADE FÖR ATT TÅLA MER MAXVIKT
Elsparkcyklar är noggrant testade från fabrik till en specifik maxvikt för att inte överbelasta körningen och göra att de håller över flera år. Därför är det viktigt att kolla vilken maxvikt som elscootern är testad för. Många elskotrar är konstruerade för en maxvikt på 100 kg.

Komponenter tål oftast elscootern mer än den satta maxvikten, utan det är istället motor och batteri som över tid kan bli överbelastat om inte maxvikten följs.

100kg räcker för den genomsnittliga åkaren men om du tar höjd på en högre maxvikt på 120kg så ger det dig extra trygghet och förstärkning. Batteri, motor och komponenter kommer hålla längre om du någon gång behöver ha med tung förpackning. En högre maxvikt tyder också på bättre byggkvalitet.

Så för att säkerställa så ska du leta efter en elsparkcykel med maxvikt 120kg för att dina åka ska bli så trygga och robusta som möjligt.
5. STÖRRE HJUL = MER BEKVÄMT OCH SÄKRARE
Oavsett underlag kommer du säkert att känna vibrationer och stötar när du kör din elsparkcykel. Stötdämpning kan hjälpa med hjulstorleken har stor effekt på din upplevelse när du kör elsparkcykel. Om du jämför med vanlig cykel så försvinner mycket att vibrationer och tar bort mycket du annars skulle känna under fötterna.

Vi har testat många typer av olika elscootrar, från 6 tums hjul till 15 tums hjul, på olika typer av underlag. Av erfarenhet så blir 15 tums hjul bekvämare men så stora hjul påverkar smidigheten i elscootern.

Vi rekommenderar 10 tums hjul för en komplett design. Du bibehåller smidigheten (att tex vika ihop och bära) men får en mjuk, säker och bekväm körning.

Hjulstorlek mäts normalt i tum, inte centimeter. Välj en skoter med ett 10 tums hjul, inte 8 tum eller 15 tum, för en mer bekväm helhetsupplevelse.