M3 - Sveriges prylsajt

M3 - Sveriges prylsajt

Inhämtad från M3.

Eltra Premium: Komfortabel el-spark med grym räckvidd

Eltra är en svensk uppstickare som i dagsläget erbjuder tre olika modeller.

Eltra Premium

Utöver ”mellanalternativet” Premium som vi testar här finns även instegsmodellen Urban med en 350 watts-motor och en räckvidd på upp till 40 kilometer, samt den mer välutrustade lyxmodellen Ultra med en 600 watt borstlös motor, stötdämpare och dubbla hydrauliska skivbromsarbåde fram och bak.

Eltra Premium kommer i två olika versioner och dessa två skiljer sig endast på en punkt. Den så kallade plus-modellen har ett kraftfullare 48 volts-batteri (21 000 mAh) jämfört med standardmodellen (15 600 mAh), vilket resulterar i en något högre vikt men som i gengäld förbättrar räckvidden radikalt. Den ligger på mellan 60 till 100 kilometer jämfört med standardversionens 40 till 60 kilometer.

Elsparkcykel med något billig känsla

Modellens svaghet är, om ni frågar oss, designen och cykelns visuella utstrålning. I stället för som på många andra modeller, som ofta ger ett intryck av att vara gjutna i ett stycke, det vill säga snygga skarvningar mellan delarna och en mer strömlinjeformad utformning, möts vi här av en kantig och vass konstruktion med flertalet synliga muttrar och skruvar. Det gör att cykeln förmedlar en något ”billig” känsla. Lite synd med tanke på att det i övrigt är en riktigt trevlig bekantskap.

Eltra Premium elspark

Eltran går snabbt att fälla ihop genom att handtagen dras utåt för att sedan vikas ihop – skjut ner styrstången och vik sedan ner hela styret mot ståplattan efter att du öppnat säkerhetsspärren som är placerad längst ner på ramen. En enkel och snabb manöver som tar några sekunder när du ska bära med dig fordonet på exempelvis bussen. Nu väger den förvisso 16 kilo (plus-modellen 18 kilo), så det är inget du med enkelhet bär med dig, men att möjligheten till en smidig fällning finns är ändå ett plus.

På styrets vänstra sida hittar vi handreglaget för bakhjulsbromsen (trumbroms), knappar för signalhorn respektive samt fram- och bakbelysning. På höger sida hittar vi gasreglage samt kontrollpanelen med tillhörande lcd-skärm. Den är en ganska enkel historia som är bakgrundsbelyst och visar det viktigaste i form av hastighet, trippmätare, batterikapacitet och så vidare – tydligt och bra! På kontrollpanelen väljer du även körläge och vilken maxhastighet du vill kunna köra i.

Eltra Premium
Informativ och tydlig display.

För att Eltra ska klassas som cykel stryps den 500 watt starka motorn av leverantören för att kunna köras lagligt med en maxhastighet på 20 km/h. Vill du ta bort den begränsningen för att ”köra på inhägnat område” är det enkelt gjort, och vet du bara hur du ska gå till väga krävs det endast ett par knapptryck för att få tillgång till motorns hela potential.

Kraftfull och inspirerande motor

Vi har givetvis testat den både som strypt och laglig elscooter liksom med spärren borttagen, och motorn är en pärla oavsett inställning. Det handlar mer om kraft och vrid, och Eltran är i detta avseende ett rent nöja att köra. Uppförsbackar är inga problem. Jämfört med hyr-alternativen är det som dag och natt, accelerationen kommer direkt och du når snabbt upp maxhastigheten.

Eltra Premium har en däcksstorlek på 8 tum varpå det främre är luftfyllt, vilket ger en klart behagligare färd jämfört med om båda hjulen skulle ha varit, som på bakhjulet, av typen solid gummi. De mjukare däcken sväljer ojämnheter bättre, vilket är bra även ur säkerhetssynpunkt, och i det här fallet förbättras komforten ytterligare i form av en fjädrad framgaffel. Cykeln uppträder tryggt på vägen och inbjuder till en mer aktiv körning med snäva och snabba svängar, mycket tack vare den låga tyngdpunkten.

Omdöme

M3 rekommenderar

Oavsett om Eltran används strypt eller med full kapacitet är den något av ett lyckopiller. Kraften från motorn kommer direkt och färden är både komfortabel och underhållande på en och samma gång. Överlag får du här en hel del körglädje för pengarna och vår rekommendation är att välja plus-modellen som endast kostar 1 500 kronor mer, men som i gengäld har en nästintill fördubblad räckvidd.

Specifikationer

Modell: Eltra Premium (Premium+)
Testad: Augusti 2019
Mer infohttps://eltrascooter.se
Motor: 48V, 500W
Batteri: Lithium, 48V, 15.6 (21 Ah)
Däck fram/bak: 8-tum, luftfyllt/solid gummi
Räckvidd fulladdad: Upp till 40–60 km (60–100 km)
Maxhastighet: 40km/h, strypt till 20km/h
Stötdämpare fram/bak: Ja/Nej
Laddningstid: 6–8 timmar
Belysning: Fram och bak
Hopfällbar: Ja
Dimensioner hopfälld: 99 x 18 x 28 centimeter
Dimensioner öppen: 99 x 18 x 118 centimeter
IP-klassad: IP54
Vikt: 16 kg (18 kg)
Maxlast: 120kg
Övrigt: Kontrollpanel med lcd-skärm
Pris: 10 490 kronor (11 990 kronor)

plus

Komfortabel och bra prestanda.
Enkelt handhavande. Logiskt placerade knappar och reglage.
Räckvidd.
Styret kan regleras i höjd (fyra fasta lägen).

minus

Designen… nja.
Kvalitetskänslan haltar, framförallt på detaljnivå.
Saknar stöldskydd (tändningslås, avtagbar kontrollpanel etcetera).

Betyg: 8 av 10